tl tr
november 2017
madiwodovrzazo
  1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
december 2017
madiwodovrzazo
    1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
januari 2018
madiwodovrzazo
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
februari 2018
madiwodovrzazo
   1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28

Strandmeditatie

In de maanden juli en augustus van 2012 gaan we weer naar buiten naar het strand bij Langevelderslag in Noordwijk. Ga je mee?

Wat en waar

Elke maandagavond verzamelen op de parkeerplaats van Langevelderslag (achteraan). De loopmeditatie start in juli om 20.00 uur, in augustus om 19.30 uur. We wandelen in 20 minuten (door de duinen of langs de zee) naar een geschikte plek op het strand of in de duinen. Tijdens de wandeling praten we niet, maar proberen elke stap in aandacht te doen. Dan 20 minuten zitmeditatie. Daarna weer 20 minuten in stil bewustzijn teruglopen. We ronden op het strand af met wat napraten en thee/koekje.

Meenemen

Je kan een rugzak meenemen om een handdoek in te doen en je schoenen als je op het strand bent. Verder kan je een thermoskan met thee en bekertjes meenemen.
Je kunt op het strand of in de duinen zelf een ‘kussentje’ van zand maken.

Bij slecht weer

De meditatie gaat altijd door. Bij slecht weer improviseren we, bijvoorbeeld door onder een afdak te mediteren. Er blijken bijna altijd mensen te komen. Bij vochtig,nat weer plastic zak meenemen om op te zitten.
Dit jaar hopen we uiteraard op ouderwets mooie dagen...

Coördinatie

Een van ons loopt voorop, geeft het tempo aan, kiest de zitplek en houdt de tijd in de gaten.

Wil je deelnemen of wil je nadere informatie, neem dan contact op met één van ons:

  • Annemarie Dijk: 06-11057779
  • Anneke van Schie: 023-5380323
  • Hans Peter Zoetmulder: 0624627142

Reacties van omstanders

Komen zelden voor. Als het gebeurt kan je kort maar vriendelijk reageren.

De Langevelderslag, Noordwijk Print de kaart plus evt. routebeschrijving

Even geduld a.u.b.
Google Maps heeft even tijd nodig om op te starten...

(je kunt vanaf de kaart een routebeschrijving opvragen)

Route naar de Langevelderslag

Route vanaf de Langevelderslag

De natuur zal ons altijd helpen los te laten, als we ons maar concentreren.

Enkele tips voor wandelmeditatie

  • we lopen langzaam;
  • wandelmeditatie is niet bedoeld om ergens aan te komen maar gewoon om het lopen zelf;
  • het doel is om aanwezig te zijn in het hier en nu en te genieten van elke stap;
  • zet alle zorgen en beslommeringen van je af, denk niet aan de toekomst, denk niet aan het verleden, maar geniet van het nu;
  • zet je voeten stevig en aandachtig op de grond neer, telkens weer;
  • ons lopen lijkt vaak meer op hollen; onze haastige voetstappen laten een afdruk van bezorgdheid en verdriet op de aarde na;
  • onze geest schiet van het een naar het ander als een aap die rusteloos van tak naar tak slingert;
  • gedachten kennen miljoenen paden en die trekken ons steeds weer de wereld van onachtzaamheid in;
  • veranderen we de weg waarop we lopen in een meditatieterrein, dan zetten we onze voeten elke stap in vol bewustzijn.

Mediteren is in wezen heel simpel. Tegelijk is het erg moeilijk. Zelfs mensen die al vele jaren mediteren, moeten elke keer weer opnieuw beginnen. Hou vol. De aanhouder wint!

*******

Thich Nhat Hanh: Wandelmeditatie

De Vietnamese Zenmeester Thich Nhat Hanh is wereldwijd bekend geworden door zijn wandelmeditaties. Hierbij een stukje tekst van de website van zijn klooster.

Als je loopt kan je altijd meditatie beoefenen. Dit betekent dat je weet dat je loopt. We lopen om het lopen. We lopen ontspannen en geaard, we hebben geen haast. We zijn aanwezig in iedere voetstap. Als we willen praten staan we stil en wijden onze volledige aandacht aan de ander, aan onze woorden en aan het luisteren.

Op deze manier wandelen zou eigenlijk niet bijzonder moeten zijn. We zouden het altijd moeten doen. Kijk om je heen naar de schoonheid van het leven, de bomen, de witte wolken, de eindeloze lucht. Luister naar de vogels. Voel de verkoelende wind. Het leven is overal en wij leven en zijn gezond en kunnen in vrede lopen.

Laten we in vrijheid wandelen en voelen hoe onze stappen lichter worden. Laten we genieten van iedere stap die we zetten. Elke stap voedt en heelt ons. Laten we, terwijl we lopen, met onze voeten moeder aarde bedanken en lief hebben.

(vertaling; Karel Klumpers)

bl br
Terug naar indexpagina